Naar de bergen - Reisverslag uit Chengdu, China van Geiske Groot - WaarBenJij.nu Naar de bergen - Reisverslag uit Chengdu, China van Geiske Groot - WaarBenJij.nu

Naar de bergen

Door: Geiske

Blijf op de hoogte en volg Geiske

21 Juli 2010 | China, Chengdu

Eindelijk is het zo ver: morgen ga ik de bergen in. Tweede poging, en hopelijk wat succesvoller. Vandaag ben ik een dag naar Leshan Giant Buddha geweest. De reis erheen is al een belevenis: eerst een langeafstandsbus en daarna de goede locale bus en de goede halte vinden. De langeafstandsbussen hier zijn vrij westers, maar als je een locale bus in stapt dan kan je net zo goed midden in Afrika zitten: alles rammelt, maakt lawaai en de bus komt nauwelijks de heuvel op. De buddha is ergens in de 8e eeuw uit de rotsen gehouwen, en schijnt de grootste Buddha ter wereld te zijn - met dank aan de Taliban voor het opblazen van de beelden in Afganistan. Om je een idee te geven: zijn grote teen komt tot mijn middel. De rotsen rond de Buddha zijn bedekt met andere reliefen, maar die zijn grotendeels weggesleten. En net zoals in zoveel andere plaatsen zijn de kleinere reliefen en beelden allemaal onthoofd. De buddha is een toeristische trekpleister, dus ik stond met honderden opdringerige Chinezen in de rij. Israeliers blijven erger, maar de Chinezen zijn met zo veel! Het was zeker de moeite waard.

Morgenochtend neem ik samen met Daan (NL), Femke (NL) en Maki (Japan) de bus naar Danba. Het dorp ligt op 1800m en is het begin van het Tibettaanse gebied. Vanuit hier gaan we eerst een stuk de North Tibet Highway op, steken door naar de South Tibet Highway en gaan dan door naar Yunnan. Litang is het hoogste gelegen dorp op meer dan 4000m en de hoogste col ligt op meer dan 4900m: klinkt supergaaf :-) Waarschijnlijk kunnen we tussendoor ook nog wel een trektocht met paarden maken en wandelen. Voor de google-earth-freaks: Danba -> Ganzi -> Litang -> Yadin Nature Reserve -> Dali & Shangrila. De hele reis duurt twee tot drie weken. Mijn reisgenoten willen een sky-burial gaan bekijken. Dat is een soort begrafenisritueel waarbij een overleden persoon bovenop een berg in stukken wordt gesneden en vervolgens aan de vogels wordt gevoerd. Tikje luguber, dus ik weet nog niet of ik daar zin in heb.

En dan de foto's: verschillende mensen vragen er al om. Het lukt me alleen niet om ze van m'n fototoestel op de computer te krijgen. En alles is hier in het Chinees, dus zelfs de goede schijf vinden in windows explorer is een uitdaging. Dus voorlopig google en eind augustus de kiekjes.

Veel liefs!

  • 21 Juli 2010 - 13:20

    Mieke:

    whoehoe dat klinkt goed Geis! Op naar de 4900 meter. Veel plezier, Mieke

  • 21 Juli 2010 - 13:41

    Mijke:

    Ieks!! Zeer cultureel verantwoord natuurlijk maar ik kan me voorstellen dat je even overslaat met die luchtbegrafenis :-)....brrr. Fijn dat je weer en route bent, laat het grote genieten maar weer beginnen! Opgepept door foute films en een vrouwenblaadje haha.
    Ciao!!

  • 21 Juli 2010 - 13:41

    Guusje:

    Natuurlijk gaat dat lukken!! Ik ga thuis eens gezellig googlemappen en even vooruit reizen op jouw trip. Klinkt allemaal erg interessant en het doet mij denken aan een hindoestaanse crematie... maar dan anders :-( Ik vond het al raar om bij onbekende mensen op de begrafenis/crematie te zijn en dan hebben we het nog niet over de ceremonie.

    Veel plezier & geniet!!

  • 21 Juli 2010 - 14:01

    Mrtn:

    Klinkt goed!!!!!!!
    Ga je eigenlijk ook naar Lhasa?

  • 21 Juli 2010 - 14:02

    Paula:

    Lieve Geis,
    Fijn dat je je weer beter voelt! Geniet van de reizen. Maar over verschillen en overeenkomsten tussen chinezen & israeli's moeten we nog maar eens een boom opzetten. Ik zie zo'n sky burial niet zo snel gebeuren op bv de Germon, haha! Ik kijk nu al uit naar de foto's! Veel liefs, ook vanuit de bergen van Kfir waar alles goed gaat. Paula

  • 21 Juli 2010 - 15:08

    Rinske:

    Hai Geis,
    Goed om te horen dat je stug verder reist! Hoop dat het echte genieten begonnen is. Met m'n werkverhaal lijkt ook alles goed te gaan komen. Dus ook eenbeetje vakantie voor mij
    Groetjes Rins

  • 22 Juli 2010 - 09:45

    Femke:

    dat klinkt echt gaaf:) Op google earth ziet het er in elk geval al heel mooi uit!
    veel plezier!:) (en als ik jou was zou ik toch naar die hemelbegrafenis gaan... ;))

  • 22 Juli 2010 - 16:47

    Marieke:

    Lieve Geis,
    Ik ben zo blij dat je weer beter bent en dat je weer lekker aan t reizen bent. Gaaf hoor wat je nu weer allemaal doet. Ik blijf je volgen.
    Liefs Marieke

  • 23 Juli 2010 - 10:09

    Judith:

    Jeeeeejejejejeje!!!!
    Naar de bergen, wat supergoed!!!!
    Heeeel erg veel plezier!!
    Die fotoos komen thuis nog wel, lekker genieten voor nu!!
    Heel veel liefs en besitosssss!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Chengdu

China

Recente Reisverslagen:

20 Augustus 2010

Terug in NL

13 Augustus 2010

Cultuurshock

06 Augustus 2010

Bussen, minibussen en sky burial

31 Juli 2010

Een tempel voor boeken

28 Juli 2010

Nomaden en Monniken
Geiske

Actief sinds 29 Juni 2010
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 115978

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2014 - 16 Augustus 2014

European Escapades

11 Januari 2014 - 02 Februari 2014

A Spanish intermezzo

05 November 2012 - 08 April 2013

World Trip - Part 2

05 Februari 2012 - 30 Augustus 2012

World Trip - Part One

04 Juli 2010 - 28 September 2010

China

Landen bezocht: