Panda's in de smog - Reisverslag uit Chengdu, China van Geiske Groot - WaarBenJij.nu Panda's in de smog - Reisverslag uit Chengdu, China van Geiske Groot - WaarBenJij.nu

Panda's in de smog

Door: Geiske

Blijf op de hoogte en volg Geiske

08 Juli 2010 | China, Chengdu

Vlakbij Chengdu ligt een centrum waar Panda's gefokt en bestudeerd worden. Dit is waarschijnlijk mijn laatste kans om levende panda's te zien, dus ondanks alle toeristen ben ik er toch maar heen gegaan. De panda's zijn superschattig en bijzonder om ze zo van dichtbij te zien. Ze doen niet zo heel veel behalve slapen, dus ik ben rond voedertijd gegaan want dan bewegen ze ten minste nog een beetje. Onderzoek en conservatie blijkt hier iets anders te betekenen dan in de Westerse wereld. De panda's worden gevoerd op een platform vlak voor het publiek. Daar staan dan rijen toeristen foto's te maken en luid commentaar te leveren. En voor de juiste prijs mag je op de foto met een kleine panda op je schoot.

Verkeer
Tja, Turkije en Jordanie vallen erbij in het niet. Het verkeer is hier ontzettend druk en iedereen beweegt door elkaar heen. De kruispunten hebben stoplichten + een agent die het verkeer regelt en/of een legertje klaarovers. En dat is geen overbodige luxe. Bij het oversteken moet je goed uitkijken, want verkeer dat afslaat rijdt gewoon door en het is wat onduidelijk wie er dan voorrang heeft. Het vervoer zelf varieert van superluxe tot erg gammel. Sommige bussen hebben airconditioning, en andere zijn nog deels van hout. Er zijn duizenden voetgangers, fietsers, scooters (allemaal elektrisch, pluspuntje tussen al die uitlaatgassen) en rikshas. Dan zijn er nog de taxi's en auto's. Bij het busstation is het het ergst: daar rijdt verkeer in alle richtingen op alle (niet aangegeven) rijbanen. Respect voor de buschaffeur. Ondertussen heb ik ook al de nodige ongelukken gezien, voornamelijk met scooters. Nog niets dodelijks gelukkig.

Don't mess with the old ladies
Een advies voor als je ooit nog deze kant op gaat: pas op voor de oude vrouwtjes. Ze schijnen het ergst te zijn wanneer ze tussen de 35 en 65 jaar oud zijn. Deze dames hebben de emancipatie van de culturele revolutie niet nodig. Ik probeerde een foto te maken van een dametje met een scooter+verkoopplatform, en die zat me bijna achterna met haar weegschaal. Wanneer ze iets tegen je zeggen dan is het in de gebiedende wijs, en als je het niet begrijpt dan herhalen ze het gewoon met een dwingendere toon. Ook schijnen ze de pijnlijke drukpunten feilloos te kennen. Aiks.

De komende weken
Ik heb net bericht gehad van de arts dat ik 25 augustus in NL moet zijn. Dus het is tijd om weg te gaan van de smogluchten in Chengdu. Ik wilde eigenlijk wat toeristische hotspots in de regio bezoeken, maar morgen is het weekend & hoogseizoen en is het ontzettend druk. Als ik bedenk wat ik echt wil doen, dan is het toch de bergen in waar er wat minder toeristisch is en de natuur ruig en leeg. Daarom vertrek ik morgen naar Kanding om te beginnen aan de North Tibet Highway. Tibet zelf kan je via land niet in, maar aan de Chinese kant van de grens wonen eigenlijk ook alleen maar Tibettanen en er liggen veel tempels en kloosters. Er zijn veel kleine dorpjes en nomaden, en je kan er wandelen, horse treks maken, of gewoon rondzwerven rond de dorpen. Ik wil proberen om via dit grensgebied naar beneden door te steken naar Yunnan, maar ik weet niet zeker of er bussen rijden. Het kan zijn dat dit voorlopig het laatste bericht is: er is daar weinig internet en er schijnt sinds vorige week een nieuwe regel te zijn dat buitenlanders niet in internetcafees mogen (ik schrijf nu vanuit het hostel). Ik probeer zo veel mogelijk contact te houden met Arale via de mobiele telefoon.

  • 09 Juli 2010 - 06:22

    Clasien:

    Schokkend te lezen dat ik vanaf morgen tot de oude vrouwtjes behoor....

  • 09 Juli 2010 - 07:17

    Daan:

    Hi Geiske,

    Heel erg leuk om zo een beetje mee te krijgen wat je allemaal mee maakt!
    Geniet er van!

    Groetjes Daan
    PS: old ladies vanaf 35?? ;-)

  • 09 Juli 2010 - 09:10

    Marije:

    Lieve Geis,
    onwijs veel plezier in het waarschijnlijk prachtige gebied! Je bent mooi op tijd terug voor mijn verhuizing :-)
    En om een of andere reden doet jouw titel me denken aan Gorilla's in the mist...maar zo'n panda heeft dus naast gewoon uitsterven ook nog last van vervuiling...zijn die Gorilla's toch beter af...
    Dikke kus!

  • 09 Juli 2010 - 10:13

    Kfir:

    Hoi Geis
    Maak maximalle gebruik van. Bergen > Steden. Ben ik helemaal eens.
    Jammer dat je eerder terug moet maar tja, zo gaat het.

    Oh en gefeliciteerd Clasien

  • 09 Juli 2010 - 10:32

    Paula:

    Wat een heerlijke verhalen! Ik waan me even op je schouder, meegenietend van wat je ziet (maar dan zonder de smog-effecten op de longen ;-) ). Balen dat je eerder terug moet maar dan kunnen we wel je verjaardagsfeestje plannen en iedere reden voor een taartje is goed: elluk nadeel heb z'n voordeel. Veel liefs Paula

  • 09 Juli 2010 - 12:15

    Marieke:

    Hoi Geiske,

    Wat superleuk om nu ook van jou op deze manier te lezen wat je allemaal doet. En zo gaaf dat je deze reis maakt! En gewoon zonder Arale, haha, net als ik zonder Mark. We zijn zelfstandige vrouwen en we kunnen t best zonder de mannen. Laten we alleen nog maar niet toeristen gaan slaan met weegschalen enzo, dat gaat wel heel ver. Meid, geniet ervan!! Balen van t medische nieuws over je schildklier, maar probeer dat gewoon maar van je af te zetten tot 25 augustus. Dan zie je wel weer verder. Nu gewoon heerlijk genieten en cultuur snuiven. Succes met je cultuurschok!

    Veel liefs vanuit Malawi, Marieke

  • 11 Juli 2010 - 07:32

    Mieke:

    joehoe hier ben ik ook!
    Arale heeft mij op de juiste wijze naar jouw mails en site gestuurd. Klinkt typisch Geiske allemaal. Een en al avontuur. Helemaal leuk zo'n 1/2 kip. Nu op naar de bergen. Kijken wat er daar voor eetbaars rondscharrelt ;-)
    Veel plezier! Mieke

  • 13 Juli 2010 - 10:29

    Esther:

    Hee Geis,
    Hoe zijn de bergen? Lekker aan het genieten van de cultuurshocks?
    Je plannen klinken lekker avontuurlijk en cultureel!! Lekker genieten en in je opnemen!!

    Knuf
    Guus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Chengdu

China

Recente Reisverslagen:

20 Augustus 2010

Terug in NL

13 Augustus 2010

Cultuurshock

06 Augustus 2010

Bussen, minibussen en sky burial

31 Juli 2010

Een tempel voor boeken

28 Juli 2010

Nomaden en Monniken
Geiske

Actief sinds 29 Juni 2010
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 115988

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2014 - 16 Augustus 2014

European Escapades

11 Januari 2014 - 02 Februari 2014

A Spanish intermezzo

05 November 2012 - 08 April 2013

World Trip - Part 2

05 Februari 2012 - 30 Augustus 2012

World Trip - Part One

04 Juli 2010 - 28 September 2010

China

Landen bezocht: