Cultuurshock - Reisverslag uit Chengdu, China van Geiske Groot - WaarBenJij.nu Cultuurshock - Reisverslag uit Chengdu, China van Geiske Groot - WaarBenJij.nu

Cultuurshock

Door: Geiske

Blijf op de hoogte en volg Geiske

06 Juli 2010 | China, Chengdu

Jawel, een cultuurshock en geen kleine. Natuurlijk is alles hier anders dan in Nederland, en natuurlijk had ik me daarop ingesteld. Maar dat is blijkbaar toch nooit voldoende. Laat ik beginnen met dat ik een prima reis heb gehad. Ik ben gisterochtend in Chengdu aangekomen. Omdat ik in een moedige bui was, heb ik niet net als alle andere toeristen de taxi genomen, maar ben ik met de locale bus naar het centrum gegaan. Goede keus: alleen Chinezen die me ongegeneerd aanstaarden en een reisleidster met rode sjerp die constant een verhaal hield. Na de bus was het nog ~ een uur lopen. En ik was de weg kwijt: de straatnamen komen niet overeen met de kaart. Dus dan maar met een kaartje en houtje-touwtje uitspraak aan mensen vragen. Grote hilariteit, en ik sta al verschillende keren op de foto. Aangekomen bij het hostel bleek het hostel er niet meer te zijn. Toch lastig want ik had daar de dag ervoor gereserveerd. Na heel wat handen en voeten begreep iemand dat ik naar het hostel moest en niet ter plekke wilde slapen. Ze zijn toen helemaal met me meegelopen - ondertussen druk de weg vragend - naar de nieuwe locatie. En ik mocht mijn tassen niet zelf dragen, dat moesten de mannen doen. Ik vertrouwde ze wel, maar om binnen een paar uur in China al mijn paspoort en al m'n geld uit handen te geven was spannend. Het was nog een half uur lopen, dus de rest van de dag heb ik alleen geslapen en wat gegeten. Maar wat een welkom!

Meer cultuurshock
Verder een korte selectie uit de bijzonderheden: Chengdu is superschoon - nou ja, op het rochelen na dan. Maar op de straten is geen afval te vinden, niet eens bladeren van de bomen. Er is een heus leger van vegers, die zelfs de grote doorgaande weg schoonvegen. Daar zou de vakbond in Nederland ter plekke van gaan staken, maar hier ligt dat toch wat anders. Verder hebben ze hier een speciaal stoplicht voor U-turns. Er is hier ook nieuwbouw, maar dan met chinese daken. De stad is een vreemde mix tussen hypermodern en neonreclame, authentieke communistische woonblokken en oude gebouwen. De mensen zien er over het algemeen tevreden uit en de sfeer is gemoedelijk. Ik ben nog geen erge armoede tegengekomen. Iedereen is behulpzaam, maar spreekt geen Engels: ik ben vandaag twee personen tegengekomen die dat konden. Buitenlanders zie je trouwens ook nauwelijks: vandaag ben ik er vijf tegengekomen, waarvan maar een buiten de boeddhistische tempel.

Varkensoren en eendekoppen
En ja, dan dat eten. Je zou er spontaan vegetarier van worden. Overal liggen de meest onmogelijke ingewanden en varkensoren in de vitrine, en het ziet er niet heel vers uit. Gisteren hebben we gelukkig een restaurant gevonden dat eend serveert. Dus we hebben met z'n vieren een halve eend + bijgerechten besteld. Een halve eend is dan wel echt een halve eend, inclusief kop en snavel. Maar er waren twee fransen bij, dus die hebben ook dat weer opgelost. Chengdu staat bekend om zijn enorm scherpe pepers. Als je langs sommige restaurants loopt, dan springen de tranen je bijna in de ogen van de dampen. Tot nog toe gaat het goed - mede door het point-it boekje (moeders: dank!). Ik krijg wel al allerlei adviezen van medereizigers: van rijst tot bier tot yoghurt naar het eten. Later een update over welke het beste werkt.

Plan = geen plan?
Nu ik een beetje bijgeslapen ben is het hoog tijd voor een plan. Al moet ik bekennen dat ik dat nog niet heb. Er ligt hier een prachtige berg met tempels in de buurt. Je loopt over een trap naar boven, en slaapt en eet in kloosters. In de buurt ligt ook een gigantische Buddha, als het lukt wil ook daarheen. Ach, morgen weer een dag, dus dan zie ik wel weer. Nu eerst nog wat bijslapen en misschien vannacht voetbal kijken. Tot de volgende keer!

  • 06 Juli 2010 - 13:35

    Annette:

    te gek!

  • 06 Juli 2010 - 13:52

    Judith:

    Woooow Geis wat een ervaringen al!!!!!
    helemaal geweldig!!!
    Volgens mij ga je het zooo bijzonder krijgen daar, lekker van genieten!!!!!
    Heeel veel liefs ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal xx

  • 06 Juli 2010 - 13:53

    Sigrid:

    Joepie!! Nu al bericht!!
    Blijf schrijven, dan is het net alsof ik erbij ben!!
    Knuffel!!

  • 06 Juli 2010 - 14:09

    Piet:

    hee geiske!

    meteen al avonturen beleefd zo te zien :)

    De buddha bij Leshan is inderdaad een aanrader! Nog een aanrader is om eens naar Juizhaigou te gaan. Dat ligt een stuk ten noorden van Chengdu, en het is er echt geweldig mooi!

    Veel plezier nog daar! :)

  • 07 Juli 2010 - 04:44

    Georg:

    Leuk, ik was in 2003 nog in Chengdu. Vond het een leuke stad. Hoop dat je het redt naar Leshan (waar het Buddhabeeld staat), is echt de moeite waard! Veel plezier daar. Voor mij was de whisky na het eten trouwens ook maar een mix tussen bijgeloof en alcoholisme ;-)
    Groeten vanuit een blij katerig Nederland (ze staan in de Finale)

  • 07 Juli 2010 - 07:00

    K4:

    Hoi Geis
    Wat een mooi begin voor je reis. Wat leuk dat de mensen zo hulpzaam zijn.
    Groetjes uit Utrecht.

  • 08 Juli 2010 - 11:16

    Henk (vd Berg):

    Hoi Geiske, leuk om je reisblog te lezen en dan naar Google Earth om je te volgen, foto's te bekijken en te bedenken dat jij daar misschien wel loopt op het Tianfu Square. Genieten maar, je hebt nog heel veel dagen voor de boeg.
    Henk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Chengdu

China

Recente Reisverslagen:

20 Augustus 2010

Terug in NL

13 Augustus 2010

Cultuurshock

06 Augustus 2010

Bussen, minibussen en sky burial

31 Juli 2010

Een tempel voor boeken

28 Juli 2010

Nomaden en Monniken
Geiske

Actief sinds 29 Juni 2010
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 115979

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2014 - 16 Augustus 2014

European Escapades

11 Januari 2014 - 02 Februari 2014

A Spanish intermezzo

05 November 2012 - 08 April 2013

World Trip - Part 2

05 Februari 2012 - 30 Augustus 2012

World Trip - Part One

04 Juli 2010 - 28 September 2010

China

Landen bezocht: